Wednesday, November 28, 2012

Is Laughter The Best Medicine?

Need a good laugh? Here’s one to tickle your funnybone: giggling keeps your heart stronger, might lower your blood sugar levels and even enhances your friendships. Researchers studying the health benefits of laughter agree: unlike stress and worry, laughing doesn’t hurt us, physically or emotionally—and it may very well cure what ails us.

Nor does it take long for our systems to respond to something funny. Less than half a second, in fact, is all the time our brains need to see or hear a joke, “get” it, and tell our bodies that it’s time to smile or laugh. Laughter truly is as spontaneous as we’ve always believed it to be.


Can laughing each day keep the doctor away?


Joking around may not heal every ailment, but the health benefits of a good laugh are far-reaching. Here are a few:
  • You can laugh your way to a healthier heart. Researchers first linked laughter to healthy blood vessels in 2005, when they showed two movies to volunteers and found that when watching a funny movie, brachial artery flow increased 22 percent. Watching a movie that caused mental stress had the opposite effect, slowing blood flow about 35 percent.
  • Laughing will help your heart, but a healthy heart also will help you laugh more easily. Michael Miller, MD, director of the Center for Preventive Cardiology at the University of Maryland Medical Center, conducted both the 2005 study and more recent research that found individuals with heart disease laughed less than healthier people—and affirming that not only laughter but an ongoing sense of humor may keep heart attacks at bay. “The ability to laugh—either naturally or as learned behavior—may have important implications in societies such as the US where heart disease remains the number one killer,” he said.
  • It’s a workout! A researcher at Vanderbilt University, Maciej Buchowski, found that 10-15 minutes of laughing burned off 50 calories, while another laughter scientist, William Fry, said that one minute of robust laughter sent his heart rate to the same level as 10 minutes on a rowing machine. The fact is, laughing is a physical act—not just an emotion—whose physical nature helps laughers find a stimulus pleasurable, or funny.
  • Laughing is good for your blood sugar. In a study of 19 people with diabetes, subjects attended a boring lecture after they ate a meal. The following day, the group watched a comedy after eating an identical meal. Their blood sugar levels were lower after watching the funny movie than after hearing the dry lecture.
  • Laughing makes you smarter. Noticing that his lectures literally put his students to sleep, Ron Berk, PhD, retired psychologist from Johns Hopkins Medical School, began telling jokes in class and noticed his students performed better in exams. He launched a formal study to prove his observations and published his results in the October 2012 issue of Humor: students kept awake by laughing at the prof’s jokes scored significantly higher on their exams.
  • Laughter attunes people to each other. Humor binds people in a unique way, syncing the brains of the joke-teller and listener, says neuroscientist Robert Provine, PhD, author of Laughter: A Scientific Investigation (Penguin Books, 2001). That connection clears the way for relationship-building, he says, concluding that men are attracted to women who laugh (and women laugh 126 percent more than men), and that laughter, like yawning, is contagious in social situations.

Join the “laughter movement!”


Not everyone is funny—or chuckles easily—by nature. But even if you have to fake it, laughter can boost your health. Here are a few tips for getting more laughter into your life:
  • Just decide to laugh. You don’t need a reason, but you can train yourself to laugh more often and more heartily. “Act Happy. Talk Happy. Behave Happy. Think Happy. Ignore the negative. Focus exclusively on whatever is positive in your life,” writes Sebastien Gendry, founder of the American School of Laughter Yoga.
  • Try laughter yoga. Originating in India, laughter yoga combines laughter and Yogic Breathing (Pranayama) with the aim of enhanced health and happiness. Today, it’s practiced in more than 175 countries, with many participants coming together in Laughter Yoga Clubs. Number-one item on the meeting agenda: laughing, of course.
  • Hang out with happy people. Just as laughing is contagious, so is complaining. Avoid negative people when you can.
  • Make laughter and positivity your personal mission. Consider joining the 21-Day Complaint Free Challenge. More than 10 million people have succeeded in not complaining, gossiping or criticizing for 21 days, earning Complaint-Free Bracelets for their contributions to a happier planet. You’ll be in good company: the 6 millionth bracelet was awarded to poet Maya Angelou.
By Lisa Collier Cool
health.yahoo.net 

Saturday, November 24, 2012

Khasiat Air Kelapa Muda Untuk Kesihatan


Seperti yang di ketahui ramai, kelapa sememangnya mempunyai seribu satu kegunaan. Keseluruhan pokok kelapa termasuk airnya turut memberikan khasiat kepada tubuh badan manusia. 

imej oleh usahasuksesmandiri.blogspot.com
Antara khasiat air kelapa muda untuk kesihatan anda ialah :  

Air kelapa sebagai minuman isotonik kerana ia membekalkan tenaga dan mengandungi nutrien penting seperti kalsium, potasium, magnesium, sodium, riboflavin, klorida dan elektolit.  

Air kelapa muda tidak mengandungi lemak dan kolesterol. Malah ia dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam badan.

Air kelapa berunsur alkali dan mampu meneutralkan kandungan asid yang tinggi dalam badan manusia. Oleh itu ia dapat menstabilkan PH dalam badan anda. 

Berguna untuk ibu-ibu yang mengandung bagi mencantikkan kulit bayi dan mudah bersalin. Ia juga dikatakan dapat memperbanyakkan air ketuban bayi.

Dapat mengelak tubuh dari terhidrasi dengan menambah kandungan air dalam badan, memberi tenaga kepada badan anda seterusnya meningkatkan stamina badan.

Ia membantu melancarkan lagi peredaran darah didalam tubuh dan membawa oksigen ke sel badan manusia.

Air kelapa turut digunakan sebagai minuman diet kerana fungsinya sebagai minuman isotonik dapat membantu mengurangkan berat badan seseorang tanpa menjejaskan bekalan nutrien penting kepada badan.
 
Air kelapa dapat meningkatkan sistem imunisasi di dalam badan bagi melawan penyakit.

Dapat mengubati pelbagai penyakit  seperti selsema, demam campak, demam panas  dan demam kuning pada bayi.  Risiko mendapat penyakit kanser, buah pinggang dan batu karang dapat dikurangkan jika minum air kelapa muda. Ia juga dikatakan berkesan untuk mengawal AIDS.

Selain itu, ia dapat mengawal kandungan gula di dalam darah, jadi amat sesuai diminum oleh pesakit diabetes.
 
Ia dapat mengeluarkan toksid di dalam badan dan juga melawan kuman didalam tubuh anda.  
Mengatasi mabuk dan keracunan makanan seperti cendawan, udang, ketam dan jering.

Bagi yang panas badan, boleh minum air kelapa kerana ia dapat menyejukkan badan di samping menstabilkan suhu badan.

Berfungsi membersihkan sistem pencernaan dalam badan dan mengelaknya daripada tersumbat. 

Bersifat antigen, jadi berkesan untuk mengubati parut akibat terbakar, jerawat, gatal-gatal badan dan sebagainya.

Salah satu bahan rahsia menyedapkan masakan seperti kari, gulai dan rendang.

6 Kelebihan Mandi Sebelum Subuh

Entry kali ini berkaitan air juga tetapi bukan untuk air minum yer tapi untuk mandi.
 
 

6 KEBAIKAN MANDI SEBELUM SUBUH

Menurut kajian sains, kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi dari waktu lain. oleh itu, gas ozon ini juga amat penting untuk tubuh badan anda. jika anda mandi sebelum waktu subuh, ia bukan sahaja membersihkan malah memberikan kesegaran dan manfaat untuk tubuh badan anda. antara manfaatnya ialah :

1. Kulit lebih lembut dan halus
pada waktu pagi selalunya anda akan memasang "water heater" untuk mendapatkan air yang hangat dan menghilangkan kesejukan. selepas ini, jika anda memiliki lingkaran hitam di bawah mata, mandi menggunakan air sejuk dapat mengurangkan kegelapan pada bawah mata. begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. kulit pula menjadi lebih lembut dan halus.

2. Melancarkan peredaran darah
jika peredaran darah anda lancar maka tubuh badan anda akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. malah anda juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rasa letih.

3. Meningkatkan kesuburan
kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila anda mandi pada waktu pagi. ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.

4. Mengurangkan risiko darah tinggi
untuk anda yang memiliki penyakit darah tinggi, mungkin ini merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan penyakit anda. Insya ALLAH, dengan izin ALLAH, jika ia diamalkan selalu, penyakit anda akan pulih.

5. Mengurangkan tekanan serta tenang
air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. buat anda yang mengalami depresi, inilah cara yang terbaik utk anda menghilangkannya. oleh itu, ubahlah tabiat kpd mandi pagi sebelum subuh.

6. Meningkatkan sel darah putih
mandi dengan air sejuk, ia akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. apabila sel darah putih banyak, maka daya tahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus. oleh itu, anda tidak mudah untuk dijangkiti dengan sebarang penyakit...

Thursday, November 22, 2012

Produk ECPI Berimej Baru

ECPI Junior
Imej Baru

Imej Lama

Harga ECPI Junior

Harga Ahli RM40.90
Harga Jualan RM54.50 

ECPI e- eyecare

Imej Baru
Imej Lama
Harga ECPI e - Eye Care

Harga Ahli
RM12.70
Harga Jualan RM16.90  

ECPI - Penganugerahan PINGAT PEJUANG KEMANUSIAN (PK) PD2C 15 Januari 2013

 



  

What is a Heart Attack and How to Avoid It

Image credit: Flickr GYLo
Heart attack is one of the major reasons of death nowadays. What is a heart attack? How it occurs? How can we get rid of it? There are many other questions which we tried to answer in this post. 
 
What is a Heart Attack?

A heart attack occurs when the flow of oxygen to a certain part of the heart is blocked; this is normally just a heart muscle. Since the oxygen is transferred through the blood, it means that the flow of blood to that part has been blocked by a clot which could be positioned in the veins.


Image credit: Flickr gandhiji40

Symptoms

In most cases, heart attacks can be identified by plain symptoms like short of breath and chest pains. In some cases, the pain could be very severe on the left arm or the upper part of the stomach. This is different from the usual abdominal pains that may be a result of some problem in the stomach as it is highly discomforting and painful. 

What to do in case of a heart attack?

When symptoms of a heart attack are observed, it is better to take swift action to save a life. In most cases, the problem easily leads to death because of delayed action. But as soon as it has been suspected there are two modes of treatment that can be taken. The first of the two involves introducing a drug that can dissolve the clot responsible for the blockage so that blood can continue flowing through the affected vein and deliver the oxygen to the heart muscle in question. But in the other method, a specialist doctor or heart surgeon can be called in to enlarge the cross sectional area of the vein to allow more fluid to flow so that the oxygen can reach the affected heart muscle.

How to avoid Heart Attack?

In order to prevent heart attacks there are several steps that can be taken. The first one involves looking at the kind of food you take. The food should have less fat but rich in leafy material and fiber. It is also encouraged that you avoid smoking and take regular exercise. Alcohol should also be avoided to reduce the risks of heart attacks. In the end, you need to make sure that you maintain your weight and you continue going for checkups so that you maintain a healthy heart all the time.

Source 

Wednesday, November 21, 2012

Lima Cara Mengurangkan Risiko Diabetes

Diabetes adalah penyakit yang tidak boleh dipandang ringan. Jika tidak dijaga dengan baik, ia boleh mengakibatkan penyakit berbahaya lain seperti serangan penyakit jantung, sakit buah pinggang, disfungsi erektil bahkan kanser. Selain faktor keturunan, diabetes mellitus juga berkait rapat dengan gaya hidup pesakit yang malas bersenam dan tidak mengamalkan cara pemakanan yang sihat. Seringkali, diabetes dikesan hanya setelah ia sudah parah.

Diabetes terbahagi kepada tiga bahagian. Diabetes jenis 1 dihidapi apabila sistem imun tubuh yang sepatutnya berfungsi melawan bakteria dan virus berbahaya, bertindak menyerang dan memusnahkan insulin yang menghasilkan sel-sel pankreas. Keadaan ini menjadikan jumlah insulin berkurangan dan kadar gula dalam darah meningkat.

Bagi diabetes jenis 2 pula, insulin masih dapat dihasilkan namun jumlahnya tidak mencukupi atau tidak dapat digunakan dengan baik oleh tubuh. Keadaan ini juga disebut sebagai kerintangan insulin (insulin resistance) yang menyaksikan kadar gula dalam darah, meningkat.

Diabetes jenis ketiga pula ialah diabetes kehamilan. Sepanjang tempoh kehamilan, plasenta menghasilkan hormon tertentu yang membuatkan sel-sel tubuh menentang insulin.

Langkah utama dalam mencegah dan merawat diabetes ialah dengan mengawal pemakanan, selain melakukan aktiviti riadah dan sering memeriksa kadar gula dalam darah. Berikut beberapa cara mudah untuk mencegah diabetes: 

1. Beriadah. 
Lakukan riadah atau bersenam sekurang-kurangnya setengah jam setiap hari, lima kali seminggu. Beriadah dapat membantu mengekalkan kadar normal gula darah dan menjaga berat badan.

2. Makan beras merah. 
Selain kaya dengan serat, beras merah juga dapat mengurangkan kerosakan pada pembuluh darah. Justeru anda disyorkan untuk mula menggantikan nasi putih dengan nasi merah. Memang ramai yang mengatakan rasa beras merah tidak sesedap nasi putih. Namun demi kesihatan, apa salahnya mencuba, bukan? 

3. Meningkatkan pengambilan vitamin C. 
Antara sumber vitamin C semula jadi ialah brokoli, oren dan strawberi. Jika dirasakan masih kurang, barulah ambil vitamin C tambahan. Rujuk dengan doktor terlebih dahulu mengenai dos yang tepat untuk anda. 

4. Rempah semula jadi.
Lebih kurang 24 jenis rempah semula jadi ternyata kaya dengan antioksidan yang mampu mencegah radang yang mempunyai kaitan dengan diabetes. Kayu manis dan cengkih mengandungi kadar antioksidan yang paling tinggi. 

5. Pilih makanan yang sihat.
Amalkan pemakanan yang rendah lemak dan rendah kalori. Makanan yang kaya dengan serat dapat membantu mengawal kadar gula dalam darah. Rehat yang cukup, mengurus stres dengan baik, dan berhenti merokok juga dapat membantu menghindari diabetes. 

Stephanie Firdaus
Diulas oleh Dr. Adhiatma Gunawan
www.meetdoctor.com

Source

Monday, November 12, 2012

Senarai Harga Produk ECPI

Produk Keluaran ECPI - Harga Jualan/BV 

The One Junior RM54.50/21.00

ECPI Anggun(60g) RM89.90/35.00

ECPI GTH (120ml) RM129/50

ECPI Aura (8ml) RM50.00/22.00

ECPI Water 1.5 liter RM8.10/2.65 & ECPI Water 500ml (24 botol/kotak) RM72/22.00

ECPI Beauty Healthy International Holistic Bath Treatment (250ml) RM29.90/11.60
ECPI IQ Max RM14.90/5.80

ECPI E Eye Care (10ml) RM16.90/6.60
Beli di sini

Harga yang tertera adalah Harga Pasaran, untuk mendapat Harga Ahli yang lebih murah, sila daftar sebagai ahli dengan bayaran RM50 seumur hidup.


Kelebihan Menjadi Ahli:
  • Yuran keahlian cuma RM50 seumur hidup
  • Untung Runcit 33%-40%
  • Bonus Program Kereta 3% CTO
  • Bonus Easy and Enjoy 6% CTO
  • Bonus Prestasi Pemimpin 12%
  • Bonus Usahawan 13%
  • Bonus Unilevel 40%
  • Bonus Pengarah Mahkota 2% CTO
  • Bonus Pengarah Mahkota Jutawan 1% CTO
  • Rebat Stokis 3%
  • Untuk dapat insentif, minimum pembelian (atau jualan)100bv dan max 300bv
  • Peluang untuk anda menambah pendapatan
  • SP Pusat Jualan (RM5,000) Insentif +/-5%
  • SC Pusat Perkhidmatan (RM30,000) Insentof +/-10%
  • BV boleh dikumpul
Daftar Ahli di sini

Friday, November 2, 2012

Pengambilan Pelajar Baru DIPLOMA PERUBATAN ELEKTRONIK Sessi 2012/14

 

Pengambilan pelajar baru DIPLOMA PERUBATAN ELEKTRONIK sessi 2012/14.

PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG! Sila hubungi Encik Azizi Harun di 0133723805 untuk maklumat lanjut.
 
Pelajar kursus DIPLOMA PERUBATAN ELEKTRONIK layak menerima SIJIL KOMPETENSI PERUBATAN ALTERNATIF dari Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. 

Perubatan Elektronik tertakluk dibawah Traditional & Complimentary Medicines (TCM) Kementerian Kesihatan Malaysia. Jadi, kerjasama dgn Kolej/Universiti adalah  antara satu langkah pengukuhan utk pengiktirafan sijil.


Antara pensyarah yang terlibat :

 


 


Updated News :


ECPI tawar BIASISWA BERNILAI RM3,000 kepada ahli-ahli yang mengikuti kursus DIPLOMA IN ELECTRONIC MEDICATION. 


Hubungi Encik Azizi ditalian 0341058811 untuk pendaftaran.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...